BOSTADSANPASSNING
– FRÅGOR OCH SVAR
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får om bostadsanpassning och handikappanpassning. Tveka inte att höra av dig med just din fråga eller en förfrågan. Ring oss, fyll i formuläret nedan eller skicka ett vanligt mejl till info@kaproject.se, så hör vi av oss så fort vi kan.
Den som har en funktionsnedsättning kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag och är även bidragstagaren.
Du som bor i en hyreslägenhet eller i en bostadsrättslägenhet måste ha tillstånd från hyresvärden / bostadsrättsföreningen innan hjälpmedel får installeras. Begär ett skriftligt medgivande, det ska också framgå att du som sökande inte ska bli återställningsskyldig vid ev. flytt.
Nej, det är hyresvärden som ska återställa enligt tidigare skriftligt medgivande. Om du bor i bostadsrätt ska föreningen återställa hjälpmedel utanför den egna lägenheten. Ändringar i den egna bostadsrättslägenheten är inte föreningens ansvar.
Som fastighetsägare / bostadsrättsföreing kan man söka återställningsbidrag som bostadsanpassningshandläggaren.
För de flesta hjälpmedel ansvarar man själv för skötsel och underhåll, t.ex. termostatreglerade kranar, ramper med mera.
Du kan få bidrag för reparation/underhåll för speciella hjälpmedel som kräver avancerat underhåll, t.ex. automatiska dörröppnare, hissar, rullstolsgarage, höj- och sänkbara lyftar i kök och badrum med mera. Felanmäl till handläggaren.
Bidrag lämnas inte för driftkostnader. Om du bor i en lägenhet, och har fått förstärkt belysning installerad i trapphuset eller laddningsmöjlighet för elrullstol, kontakta fastighetsägaren.
Bostadsanpassningsbidraget lämnas med belopp som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna, en offert eller kostnadsberäkning behövs. Finns det olika alternativ att välja mellan ska den minst kostnadskrävande åtgärden väljas.
Ja, du kan få bidrag för själva installationen (framdragning av el, vatten och avlopp), själva maskinen får du köpa själv.